أَلَیسَ اللهُ بِکَافٍ عَبدَهُ
آیا خدا برای بنده اش کافی نیست؟
قالب وبلاگ
http://www.3x2.ir/img/hr/hrr(52).png

خدا به ذات و به همه موجودات آگاه است؛ چنان که قرآن کریم می فرماید:

« .... وَاللَّهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ ﴿۲۸۲ و خدا به هر چیز دانا است.» ( البقرة / ۲۸۲)

علم از اموری است که مفهوم آن روشن و بدیهی است و نیازی به تعریف ندارد و ما با مصادیق آن کمابیش آشناییم؛ اگر بخواهیم یک صفت کمالی را به خدا نسبت دهیم، باید آن را از نقص بزداییم و در بالاترین درجه – که مناسب مقام خداوند است – بر او اطلاق کنیم.


http://www.3x2.ir/img/hr/hrr(52).png

مراتب علم خدا

علم خدا را می توان به سه صورت تصور کرد:

علم به ذات ؛

علم به موجودات و مخلوقات پیش از آفرینش آنها ؛

علم به موجودات و مخلوقات پس از آفرینش آنها ؛

بدین سان، خدا هم به ذات خود عالم است و هم به موجودات و مخلوقات پیش از آفرینش و هم پس از آفرینش آنها.

http://www.3x2.ir/img/hr/hrr(52).png

علم خدا به ذات خود :
ما به صورت خلاصه می دانیم که خدا به ذات خود آگاه است. حتی ما آدمیان نیز به ذات خود آگاهیم؛ پس خدا که خالق ماست، به طریق اولی به ذات خود علم و آگاهی دارد. زیرا هر موجود مجردی، ذات نزد خودش حضور دارد.


دلیل علم ذاتی خدا این است که اولاً خدا از ماده و جسمانیت مبرّا است؛ زیرا ممکن نیست که واجب الوجود ماده و یا مادی باشد. لازمه مادی بودن، ترکیب و در نتیجه احتیاج به اجزا است و اگر خدا دارای اجزا و نیازمند باشد، دیگر واجب الوجود نیست.

ثانیاً هر موجود مجرد از ماده، به ذات خود عالم است، زیرا او نزد خود حاضر است و حضور ذات نزد خود همانا علم به ذات است. درنتیجه، چون خدا مجرد و عاری از ماده و مادیات است، ذات الهی نزد او حضور دارد. ( طباطبایی ، نهایة الحکمة ، ص 254)

http://www.3x2.ir/img/hr/hrr(52).png

علم خدا به موجودات پیش از آفرینش آنها :
این حقیقت، روشن و بدیهی است که آدمی پیش از ساختن چیزی، به آن علم و آگاهی دارد. حال وقتی انسان چنین است، به طریق اولی خدا نیز به مخلوقات، پیش ازآفرینش آنها علم دارد و برای این حقیقت ، دلایلی ذکر کرده اند:
یک. علم به علت، از آن نظر که علت است مستلزم علم به معلوم است.( سبحانی ، الهیات ، ج 1 ص 112). مُنَجِمی را در نظر بگیرید که به علت خسوف و کسوف علم دارد.علم به علت کسوف و خسوف و مستلزم علم به معلوم، یعنی کسوف و خسوف، است. بنابراین، موجودی که به علّت علم دارد، به معلول هم علم خواهد داشت و چون ذات خدا ، علّت همه موجودات است، علم او به ذات خود، درواقع علم به همه مخلوقات است و از آنجا که خدا به ذات خود علم دارد، به تمامی موجودات علم دارد.
دو. نظم و تدبیر موجودات عالم گواهی می دهد که خدا از پیش، به تمام اسرار و قوانین و پیچیدگی های آن علم داشته است. موجودی که به این قوانین و پیچیدگی های جاهل است، نمی تواند چنین نظم شگفت انگیزی پدید آورد. قرآن کریم نیز به این دلیل اشاره می کند و می فرماید:

أَلا یَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَ هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ
آیا کسی که آفریده است نمی داند؟ با اینکه او خود باریک بین آگاه است
.

( سوره ملک / 14)

این آیه دلالت بر آن دارد که خدایی که مخلوقات را آفریده است، قبل از خلقت به آنها علم داشته است. امام باقر علیه السلام نیز در این باره می فرماید:

کان الله و لا شیء غیره و لم یزل عالماً بما یکون فعلمه به قَبلَ کونه، کعِلمِهِ به بعد کونه.

خدا بود و هیچ شیء غیر از او وجود نداشت و همواره به تمام موجودات عالم است و پس علم خداوند قبل از خلقت موجودات مانند علم او به موجودات بعد از خلقت آن ها است.

( کلینی ، اصول کافی، ج1، ص 107 )

http://www.3x2.ir/img/hr/hrr(52).png

علم خدا به موجودات بعد از آفرینش آنها    :
خدا به همه مخلوقات علم دارد و برای این حقیقت دلایلی ذکر کرده اند که به آنها اشاره میکنیم:
همه موجودات، معلول خدایند و وجود عینی هر معلولی نزد علتش حضور دارد و از آن غائب نیست؛ زیرا معلول چیزی جز وابستگی و تعلق به علت نیست. اگر معلول نزد علّت خود حاضر نباشد، لازم می آید که در وجود خود مستقل باشد و حال آنکه معلول در حقیقت چیزی جز وابستگی و تعلّق به علّت نیست. بنابراین، هه موجودات نزد خدا حاضرند و حقیقت علم چیزی جز حضور معلوم نزد عالم نیست. ازاین رو، خدا به همه موجودات علم دارد. این برهان را به گونه دیگری هم می توان بیان کرد :

هر موجودی غیر از خداوند ممکن الوجود است و هر ممکنی به واجب الوجود و خداوند متّکی است. بنابراین، خدا به هر ممکنی عالم است. این ممکن اعم از جزئی و کلی، جوهر و عرض، محسوس و مجرد، وجود ذهنی و وجود خارجی و ... است. از این رو، هیچ موجودی از دایره علم خدا خارج نیست.



طبقه بندی: قرآن کریم،  سخنان عالمان،  دینی، 
[ شنبه 12 تیر 1395 ] [ 06:32 ب.ظ ] [ یک بنده ی خدا "دختر خانم" ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بِســـــــمِ اللهِ الرَّحـــــَــمٰنِ الرَّحــــِـــیم
خداوندا
ازم دور نشو حتی اگر دور شدم
حتی اگر چشمانم ندید و گوشهایم صدایت را نشنید
من از توام پس بی تو نابودم
تنهایم مگذار
آمین یا رب العالمین به حق چهارده معصوم علیهم السلام

ღღღღ☫♪♫Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♪♫☫ღღღღ

خداوندا قرارم باش
یارم باش
جهان تاریكی محض است و میترسم
كنارم باش
كنارم باش
كنارم باش
آمین یا رب العالمین به حق چهارده معصوم علیهم السلام

ღღღღ☫♪♫Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♪♫☫ღღღღ

ﺧُﺪﺍﯾــﺎ ﻣﺮﺍ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﮕﺬﺍﺭ؛
ﮐﻪ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﻧﮕﺎﻫﻢ ﺑﻪ ﻧﮕﺎﻩ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﺎﮎ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺷﻮﺩ.
آمین یا رب العالمین به حق چهارده معصوم علیهم السلام

ღღღღ☫♪♫Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♪♫☫ღღღღ

یا ربـے
آرزوے مـטּ!
بالـاتریـטּ خواهش!
فاصــله بگـذار میاטּ مـטּ و هر چه نمـےگـذارد بـنـدگے کنـمـ !
آمین یا رب العالمین به حق چهارده معصوم علیهم السلام

ღღღღ☫♪♫Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♪♫☫ღღღღ

اللهم أنزل علی قلبی السکینه
آمین یا رب العالمین به حق چهارده معصوم علیهم السلام

ღღღღ☫♪♫Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♪♫☫ღღღღ

السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه
السلام علیک یامولای یا اباصـالح المهـدی
و رحمة الله و برکاته
اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

دلم به مستحبی خوش است که جوابش واجب است... "سلام علی آل یس"

یا آل یاسین یا بقیة الله
یا مولای یا اباصالح المهدی
یابن الحسن یا صاحب الزمان (عج)
به خوبا سر می زنی مگه بدا دل ندارن
یه سر هم به ما بدا بزن
ای خوب خوبا آقا جون
ما بدا که بیشتر به شما محتاجتریم آقاجون
یا زهرا سلام الله علیها

ღღღღ☫♪♫Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♪♫☫ღღღღ

با سلام بازدیدکننده گان عزیز
این وبلاگ شخصی هست که با توجه به حال و روحیاتم پستهایی رو درج می کنم.

ღღღღ☫♪♫Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♪♫☫ღღღღ
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نظر سنجی
چند صلوات برای سلامتی و تعجیل در فرج و ظهور حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هدیه می کنید؟







موضوعات وب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
دعای عظم البلا
حدیث موضوعی


ساخت فلش مدیا پلیر
دعای فرج
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic